1. Tjek din pc  2. Log på  3. FAQ  4. Kontakt 
 


 Systemkrav
  
  Generelt
For at anvende systemet skal din PC have adgang til Internettet og have installeret en internetbrowser, som skal understøtte Java, JavaScript, 128-bits kryptering og kunne identificere, certifikater der er udstedt af VeriSign og Equifax. Systemet er designet til en skærmopløsning på 1024*768, som svarer til en standardopløsning på en 17" skærm. Hvis du i flere billeder ikke kan se alle oplysningerne på en gang, vil vi foreslå at du forsøger med højere opløsning.
  Windows platform
Windows versioner:
  • Windows 2000 med Service Pack 3
  • Windows XP med Service Pack 3
  • Windows Vista med Service Pack 1
Browser:
  • Internet Explorer 6 med Service Pack 1 (Windows 2000) - For at downloade skal du klikke her
  • Internet Explorer 7 (Windows XP og Windows Vista) - For at downloade skal du klikke her
  • Internet Explorer 8 (Windows XP og Windows Vista)
Javafortolkere:
  • JRE 1.5.0_19 - For at downloade installationsfilen kan du klikke her
  • JRE 1.6.0_14 - For at downloade installationsfilen kan du klikke her
  Mac platform
Mac OS X versioner:
  • OS X 10.4.11 (Tiger)
  • OS X 10.5.7 (Leopard)
Browser:
  • Safari 3
  • Safari 4
Javafortolkere:
  • Apple Java 1.4.2
  • Apple Java 5.0
  • Apple Java 6.0
  Krav til internetforbindelse
Der er følgende krav til din internetforbindelse hvis du vil benytte webbank:
  • Der skal være åben for port 80 (TCP) udgående (http), port 443 (TCP) udgående (https) og port 53 (UDP) udgående (dns).
  • Hvis der benyttes proxy, skal den helst være transperant, (SSL må ikke røres).
  • Det samme gælder for externe Firewalls/proxies.
Hvis du er i tvivl om din forbindelse lever op til ovenstående krav, så kontakt din internetudbyder for information.
  Linux platform
Systemet bør fungere på de fleste Linux distributioner.
Der skal benyttes en browser, der understøtter java (som f.eks. Firefox).
Vi tester løbende vores system på forskellige distributioner med forskellige browsere for at sikre at det virker og at eventuelle fejl rettes.
Der ydes ikke support på brug af systemet på en Linuxbaseret platform.
 Fejlmeddelelser
  
  "Din underskriftsfil er ikke tilgængelig. Kontrollér brugernummer og sti til underskriftsfil"
Det kan være, at du har fået slettet din underskriftsfil eller den ligger et andet sted. Den ligger som standard på C:\Webbank. Hvis der ikke ligger en sådan mappe på din maskine, skal du bestille en ny pinkode i din lokale bankafdeling og starte forfra.
Hvis du er kommet til at taste forkert i brugernummeret, kan denne fejl også komme, kontrollér brugernummeret og prøv igen..
  "Java(TM) Plug-in Fatal Error - The Java Runtime Environment cannot be loaded"
Problemet skyldes et tilføjelsesprogram, som installeres sammen med programmet Live Messenger, tilføjelsesprogrammet skal deaktiveres før java virker igen, gør følgende:

- Klik på "Funktioner" oppe til højre

- Klik på "Administrer tilføjelsesprogrammer"

- Klik på "Aktiver eller deaktiver tilføjelsesprogrammer"

- Klik på programmet "Windows Live Signin Helper" i listen

- Klik på "Deaktiver" for neden

- Klik på "OK" til højre

- Luk alle åbne Internetvinduer

- Start et nyt internetvindue og prøv at logge på banken igen - Hvis dette ikke virker skal programmerne "Windows Live Toolbar Helper", "Windows Live Toolbar" og "Tilmeldingsassistent til Windows Live" også deaktiveres som ovenfor.

  "Java(TM) Plug-in Fatal Error - Several Java Virtual Machines running in the same process caused an error"
Problemet skyldes et tilføjelsesprogram, som installeres sammen med programmet Live Messenger, tilføjelsesprogrammet skal deaktiveres før java virker igen, gør følgende:

- Klik på "Funktioner" oppe til højre

- Klik på "Administrer tilføjelsesprogrammer"

- Klik på "Aktiver eller deaktiver tilføjelsesprogrammer"

- Klik på programmet "Windows Live Signin Helper" i listen

- Klik på "Deaktiver" for neden

- Klik på "OK" til højre

- Luk alle åbne Internetvinduer

- Start et nyt internetvindue og prøv at logge på banken igen - Hvis dette ikke virker skal programmerne "Windows Live Toolbar Helper", "Windows Live Toolbar" og "Tilmeldingsassistent til Windows Live" også deaktiveres som ovenfor.

  Jeg får ikke nogle menuer frem, kun besked om der er kontrakter til godkendelse.
Hvis din bank bruger Elektroniske kontrakter skal du godkende dem før, du kan bruge systemet. Det gøres således:
Beskeder -->Kontraktoversigt, tryk derfter på teksten "Du skal godkende kontrakt" og følg derefter vejledning på skærmen.
  Jeg får ikke noget logonbillede frem, der er kun en grå kasse, eller ingenting.
Det kan skyldes, at din browser anvender en version af Java, der er for gammel. En ny version kan hentes ved at trykke her
Derefter skal du gemme filen, og når den er færdig med at downloade, skal du dobbeltklikke på den gemte fil hvorefter installationen begynder.
  Siden kan ikke vises, fordi oplysningerne er forældede.
Dette kan skyldes, at du mister forbindelsen til bankens server.
Når du så får forbindelsen igen til bankens server, skal du logge på igen, da serveren ellers tror, du er en anden person, der prøver at logge på samme bruger uden at have lov til dette.

Problemet kan som regel løses ved enten at kontakte din internetansvarlige og bede om at få sat sessionstiden op til minimum 15 minutter. Hvis dette ikke løser problemet, kan du prøve følgende link, som skal holdes åbent i al den tid du er logget på banksystemet.

Fast forbindelse til serveren

Når det nye vindue er oppe, skal du prøve igen.
  "Siden kan ikke vises"
Vi har erfaringer med at følgende løsning virker.
I Internet Explorer vælges menupunktet 'funktioner'-->'Internet Indstillinger'. Her vælges fanebladet 'Avanceret' og der trykkes på knappen 'Gendan standarder'. Tryk OK indtil du er tilbage i Internet Explorers startbillede, og genstart herefter computeren for at genindlæse indstillingerne igen.
Hvis du har en Speedstream 2601 router, skal du kontakte din Internetudbyder for korrekt opsætning
Hvis du har en Firewall så kontrollér, at port 443 er åben.
  "Systemfejl 404"
Denne fejl kan forekomme hvis man benytter systemet via Foretrukne.
Løsning: Slet linket i Foretrukne, gå ind i systemet via bankens hjemmeside og opret genvejen igen.
  "Systemfejl 500"
Der er problemer hos Edb Centralen, prøv igen senere.
  ”Din underskriftsfil er ikke tilgængelig. Kontrollér brugernummer og sti til underskriftsfil.” (Windows Vista)
Du har fået oprettet din underskriftsfil i Windows Vistas beskyttede lager. Dette betyder, at filen rent fysisk ikke ligger på maskinen mere og du skal derfor kontakte banken for at få tilsendt ny pinkode, så du kan danne ny underskriftskode og underskriftsfil.

Efter du har kontaktet din bank, skal du følge vores guide vedrørende Windows Vista og oprettelse af underskriftsfil på Windows Vista. Når du modtager ny pinkode fra banken, skal du så gå ind og danne ny underskriftskode og underskriftsfil.

Klik her for at åbne Windows Vista guiden.

  "Underskriftsfil kan ikke oprettes" (Windows Vista)
Årsag: Windows Vista kører med browseren Internet Explorer 7+ (der som standard kører i beskyttet tilstand). Det betyder af browseren ikke kan oprette, ændre eller læse fysiske filer på harddisken.
Der benyttes et særligt beskyttet lager (zone) til at oprette og ændre filer i og disse filer er kun tilgængelige fra Internet Explorer.
Af sikkerhedsmæssige grunde er det derfor ikke umiddelbart muligt i alle tilfælde at oprette og benytte din underskriftsfil via internettet under Windows Vista.

Du skal derfor tilføje bankens side samt *.bec.dk til "Websteder du har tillid til".

Du kan med fordel læse vores trin for trin guide som du kan finde her.
 Diverse
  
  Spørgsmål og svar til nyt netbank design fra 9. april 2008

Hvor opretter jeg en overførsel til min egen konto?
Vi har slået betalingstyperne "Overførsel egne konti" og "Overførsel ekstern" sammen i ét billede.
Klik på menupunktet "Ny betaling". Nu åbnes automatisk skærmbilledet "Ny betaling", hvor du kan indtaste dine oplysninger.

Bemærk, at feltet "Til konto" nu består af to felter: Dels af en liste over dine egne konti, dels af et indtastningsfelt, hvor du kan skrive et kontonummer. Når du skal overføre penge mellem dine egne konti, vælger du blot en af dine egne konti fra listen.

Hvor opretter jeg en overførsel til en anden persons konto?
Vi har slået betalingstyperne "Overførsel egne konti" og "Overførsel ekstern" sammen i ét billede.
Klik på menupunktet "Ny betaling". Nu åbnes automatisk skærmbilledet "Ny betaling", hvor du kan indtaste dine oplysninger.

Bemærk, feltet "Til konto" består nu af to felter: Dels af en liste over dine egne konti, dels af et indtastningsfelt, hvor du kan skrive et kontonummer. Når du skal overføre penge til en anden person, skriver du kontonummeret, hvortil pengene skal overføres. De første fire cifre, du indtaster, skal være bankens registreringsnummer. I ledeteksten til højre for feltet oversætter vi registreringsnummeret til bankens navn. Det kan du bruge som kontrol af, om du overfører beløbet til den rigtige bank.

Hvor opretter jeg et indbetalingskort?
Klik på menupunktet "Ny betaling". Nu åbnes automatisk skærmbilledet "Ny betaling". Dette skærmbillede består af fanerne "Ny overførsel" og "Nyt indbetalingskort". Klik på fanen "Nyt indbetalingskort".

Som noget nyt får du nu mulighed for at tilmelde din regning til Betalingsservice eller Elektronisk indbetalingskort samtidig med, at du opretter betalingen (dette er dog kun muligt, når du i forvejen har adgang til Betalingsservice og Elektronisk indbetalingskort).

Hvor opretter jeg en overførsel til udlandet?
Klik på menupunktet "Ny betaling". Nu åbnes automatisk skærmbilledet "Ny betaling". Dette skærmbillede består af fanerne "Ny overførsel" og "Nyt indbetalingskort". Du starter altid i fanen "Ny overførsel". I feltet "Vælg overførselstype" vælger du betalingstypen "Udenlandsk overførsel".

Hvor finder jeg mine historiske betalinger?
Du kan finde oplysninger om de betalinger, du allerede har gennemført. Klik på linket "Vil du søge historiske betalinger". Linket finder du under menupunktet "Konti og posteringer" på fanerne "Posteringer" og "Kommende betalinger".

Hvor finder jeg mine aftaler om Elektronisk indbetalingskort?
Menupunktet "Elektronisk indbetalingskort" finder du under menupunktet "Betalingsaftaler". Menupunktet indeholder 2 faner. Du starter i fanen "Ikke godkendte", som viser dig hvilke regninger du har modtaget, men endnu ikke godkendt. Fanen "Aftaleoversigt" viser hvilke aftaler du har.

Hvor finder jeg "Overfør betalingsfil"?
Menupunktet hedder nu "Indlæs betalingsfil". Du finder det under menupunktet "Ny betaling".

Hvor finder jeg mine Swift-indbetalinger?
Menupunktet er flyttet til fanen "Posteringer" under menupunktet "Konti og posteringer". Under dine posteringer finder du linket "Vil du søge swiftindbetalinger".

  Virker Webbanken på Google Chrome?
IT-Service kan desværre på nuværende tidspunkt ikke yde telefonisk hjælp i forbindelse med brug af Netbank via Google Chrome men vi har testet netbanken på browseren og den fungerer stort set uden problemer, når Suns Java 6.0 benyttes.

Bemærk: Du ikke vil kunne logge på e-Boks direkte via netbanken når Google Chrome benyttes, denne fejl kan du løse på en af to måder:
1.) Du kan logge på direkte fra e-Boks hjemmeside ved brug af Net-ID.
2.) Du kan køre Google Chrome uden pop-up blokering. Pop-up blokeringen kan desværre ikke slås fra direkte i browseren, men du kan benytte en af følgende genveje til at køre Google Chrome uden den indbyggede pop-up blokering.

Klik på det link der passer til dit styresystem og gem filen, f.eks. på dit skrivebord.
Når du så skal benytte Google Chrome til besøg på Netbanken skal det så ske via dobbeltklik på genvejen på skrivebordet.
Bemærk: Vi anbefaler at den genvej der bliver oprettet KUN benyttes i forbindelse med besøg Netbank.

Genvej til Windows XP
Genvej til Windows Vista

  Hvad er en underskriftskode?
En underskriftskode er en kode, du valgte første gang du loggede ind i systemet. Den dannes ud fra den pinkode, du har fået tilsendt fra banken.

Underskriftskoden skal bestå af 8-16 tegn, og indeholde både tal (0-9) og bogstaver (A-Z).
  Jeg kender ikke mit brugernummer. Hvor får jeg det fra?
Brugernummeret tildeles af banken, når du oprettes som bruger af systemet. Brugernummeret findes på din aftale. Har du ikke en kopi af aftalen, eller er du i tvivl om hvilket nummer, der er brugernummeret, skal du tage kontakt til den lokale bankafdeling, som kan oplyse dig dit brugernummer.
  Glemt underskriftskoden?
Glemmer du din underskriftskode, skal du henvende dig til banken. Der vil efterfølgende blive fremsendt en pinkode, og du skal herefter gentage procedurerne beskrevet under "Log på første gang".

Underskriftskoden bør ikke skrives ned eller på anden måde gøres tilgængelig for andre. Har du mistanke om, at andre har set underskriftskoden, skal du logge dig på og vælge "Brugerfunktioner" eller "Sikkerhed" og derefter "Skift underskriftskode" i menuen til venstre.  

Bemærk: Du skal efterfølgende opdatere underskriftsfilen på samtlige de pc'ere, hvor du har adgang til Webbank.

  Kan jeg benytte systemet på flere computere?
Ja, det kræver blot, at du tager en kopi af din underskriftsfil fra den computer du normalt logger på og over til den computer du nu vil logge på systemet med.

Du kan kopiere din underskriftsfil *) til
  • USB-nøgle (USB-memory-stick) (Flytbar disk).
  • diskette (A:) hvis der er diskette-drev på begge maskiner.
  • eller brænde filen *) (eller c:\mappen) over på en CD-rom.
Du skal logge ind i dit banksystem, på den maskine du normalt logger på. Noter venligst dit brugernummer fra logpå-siden - alle 11 cifre
  • vælg menupunktet "Adgang og sikkerhed" nede i venstre side.
  • vælg "Kopier underskriftsfil".
  • klik på "Gennemse" og vælg der hvor du vil kopiere din underskriftsfil over til. Det vil sige, hvis du vil have filen over på din USB-nøgle, skal du vælge at gemme underskriftsfilen på denne.
  • herefter klikker du på "OK".
  • og systemet vil nu kvittere med: "Din underskriftsfil er nu kopieret til xxxxx."
*) Underskriftsfilen er navngivet efter de syv sidste cifre i dit brugernummer efterfulgt af .usf. (f.eks: brugernummer: 99991234567 = underskriftsfil: 1234567.usf).

Herefter tager du USB-nøglen (disketten eller CD-rommen) ud og sætter den i den nye maskine.

BEMÆRK, benytter du Windows Vista på den nye maskine, skal du forberede denne - læs nærmere herom i vores guidelines til Windows Vista ved at klikke her
Gå ind på logpå-siden til dit webbank-system
  • tast dit brugernummer (alle 11 cifre)
  • sæt hak i "Husk brugernummer"
  • sæt prik i sidste punkt: "Jeg har anvendt systemet før"
  • klik på knappen: "Næste"
  • skriv herefter din underskriftskode i underskriftskodefeltet
  • klik herefter på knappen "Gennemse"
  • du skal nu åbne USB-nøglen og dobbeltklikke på din underskriftsfil *)
  • klik på knappen: "OK"
Kvitteringsmeddelelse: Din nuværende underskriftsfil er placeret på et flytbart medie.
Ønsker du at "systemet" skal gemme din underskriftsfil på denne computer?

Du kan markere, at der ikke skal spørges om dette igen (skal gøres, når du ALTID vil benytte underskriftsfilen fra USB nøglen på denne maskine - oplysningerne gemmes i maskinens cookies sammen med dit brugernummer)

Når du klikker Ja - skal du i det næste billede bekræfte at filen kopieres til denne computer.
Når du klikker Nej - (SKAL gøres når du benytter en midlertidig maskine, f.eks. under ferier eller andre fremmede maskiner) - logger du direkte ind på dine bankoplysninger.

BEMÆRK: Hvis du på et senere tidspunkt skifter underskriftskode (eller får en ny PIN-kode fra banken) vil alle andre underskriftsfiler blive ubrugelige. Den nye fil skal igen kopieres fra maskinen, hvor underskriftskoden senest er blevet ændret!
  Kan jeg benytte systemet på flere computere?
Ja, det kræver bare en kopi af din underskriftsfil. Hvis du går ind på dit C:\-drev via "Denne computer" har du en mappe som hedder "Webbank"(medmindre du oprettede den et andet sted), hvis du højre klikker på den, kan du vælge "overfør/send til 3,5" diskette" Forudsagt der er en diskette i drevet, bliver den nu kopieret ned på den, Det anbefales at tage en kopi af hele mappen Webbank. Så går du over på den computer hvor du gerne vil bruge Webbank. Går ind i Denne computer dobbeltklikker på 3,5" diskette, højreklikker på mappen "Webbank" og vælger "kopier", derefter skal du højreklikke på C:\-drevet og vælge "sæt ind". Så vil Systemet virke som det plejer.
  Hvorfor husker den ikke mit brugernummer, selvom jeg sætter flueben i "Husk brugernummer"?
Brugernummeret gemmes lokalt på din egen computer i en cookie. (Cookies er små tekstfiler, som anbringes på din harddisk). Hvis din computer ikke husker dit brugernummer, kan det skyldes, at den ikke tillader cookies. Gør følgende:

IE 6.0: I browseren, vælg Funktioner --> Internetindstillinger --> Beskyttelse af Personlige oplysninger, Tryk på "Rediger" nederst og indtast "*.bec.dk" og vælg tillad.

IE 6.0 på WinXP SP2: I browseren, vælg Funktioner --> Internetindstillinger --> Beskyttelse af Personlige oplysninger, Tryk på "Websteder" og indtast "*.bec.dk" og vælg tillad

IE 7.0 på WinXP SP2: I browseren, vælg Funktioner --> Internetindstillinger --> Beskyttelse af Personlige oplysninger, Tryk på "Websteder" og indtast "*.bec.dk" og vælg tillad

Hvis du har slettet dine cookies forsvinder dit brugernummer. Marker feltet "Husk brugernummer" og dit brugernummer gemmes igen.
  Hvordan afslutter jeg systemet?
Du skal altid huske at bruge knappen "Log af", for korrekt afslutning.
  Bemærkning omkring ændring af underskriftskode
Når du ændrer underskriftskoden dannes der samtidig en ny underskriftsfil på computeren.

Det betyder at du ikke længere kan benytte eventuelle kopier af din tidligere underskriftsfil på andre computere.

Hvis du er vant til at bruge systemet fra andre computere, skal du tage en kopi af din nye underskriftsfil og indlæse filen på de andre computere hvorfra du anvender systemet fra.

Via funktionen "Kopier underskriftsfil" fra Sikkerhed/Brugerfunktioner kan du nemt danne en kopi af den nye underskriftsfil.

Ønsker du at gøre samtlige underskriftsfiler ugyldige, skal du ændre din underskriftskode eller genbestille en ny pinkode i banken.
  Hvad koster det at bruge systemet?
For at få oplyst prisen, skal du kontakte din lokale bankafdeling. Det samme gælder hvis du eksempelvis har spørgsmål til din brugerprofil (din brugerprofil bestemmer, hvad du har adgang til at anvende i systemet) eller andre bankrelaterede spørgsmål. Spørgsmål af denne karakter kan udelukkende besvares af din lokale bankafdeling.
 Opgraderinger
  
  Sun JRE 6.0 Update 16
For at downloade installationsfilen (15,8 MB): Klik her

Derefter skal du "åbne" eller "køre" filen, acceptere licensaftalen og klikke "Close".
Vi anbefaler at gamle javaversioner (java/J2SE) fjernes via kontrolpanelet først.

Bemærk at installation og brug af filer på denne side sker på eget ansvar.
  Microsoft Internet Explorer 8.0 (DK)
For at downloade installationsfilen til Windows XP (16,1 MB): Klik her

For at downloade installationsfilen til Windows Vista (14,2 MB): Klik her

Derefter skal du gemme filen, vi foreslår du gemmer den i "Skrivebord".
Når den er færdig med at downloade, skal du dobbeltklikke på den gemte fil, hvorefter installationen begynder.

Hvis du har ikke har Windows Vista eller Windows XP, eller du ønsker Internet Explorer 8 på andre sprog end dansk, skal du hente installationsfilen direkte fra Microsofts side.

Bemærk at installation og brug af filer på denne side sker på eget ansvar.
  Adobe Acrobat Reader
For at komme til producentens side: Klik her
Klik på "Fortsæt" i det nye billede og følg herefter vejledningen på skærmen.

Bemærk at installation og brug af filer på denne side sker på eget ansvar.
  Diverse downloads

- Sun Java 1.5.0 Update 17 (16,1 MB) - Klik her

- Sun Java 1.6.0 Update 12 (15,5 MB) - Klik her

- Sun Java 1.6.0 Update 7 (15,2 MB) - Klik her

- Microsoft Windows Installer Clean Up værktøj (351 KB) - Klik her

- Microsoft Windows 2000 High Encryption Pack (352 KB) - Klik her

- Internet Explorer 6 til Windows 98/2000 (481 KB) - Klik her

- Internet Explorer 7 til Windows XP (14 MB) - Klik her

- BEC's Sikkerhedscertifikat (2,13 KB) - Klik her

- Microsoft Java (MSJVM) Afinstallationspakke (269 KB) - Klik her

- Microsoft rodcertifikatopdatering (295 KB) - Klik her


Bemærk at installation og brug af filer på denne side sker på eget ansvar.
 Sikkerhed
  
  Sikkerhed - Generelt
Vi lægger stor vægt på at sikkerheden i Systemet er helt i orden og vi opfylder Finansrådets krav til sikkerhed i Homebankingsystemer.
Den tekniske sikkerhed i Systemet er primært bygget op omkring 4 sikkerhedselementer:
  • Din identifikation af hvem der har afsendt data til dig.
  • Hemmeligholdelse af data via kryptering.
  • Sikkerhed mod ændring af data.
  • Digital signatur ved logon og ved indsendelse af økonomisk forpligtende transaktioner.
  Din identifikation af hvem du kommunikerer med
For at sikre, at de afsendte data kommer fra Bankernes EDB Central er kommunikationen "certificeret". Certifikatet viser hvem der kommunikeres med og indeholder bl.a. oplysninger om:
  • Certifikatudsteder. Her benyttes Equifax og VeriSign der er internationale anerkendte virksomheder, som har specialiseret sig i udstedelse af certifikater.
  • Hvem certifikatet er udstedt til. I dette tilfælde Bankernes EDB Central.
  • Udløbsdato.

Møder din browser et program, der er underskrevet med et certifikat af Equifax eller VeriSign kan browseren ved hjælp af digital signatur identificere, at den afsendte kode kommer fra Bankernes EDB Central, og at den ikke er blevet ændret undervejs.
Afhængig af sikkerhedsindstillingerne i din browser vil du, når du starter Systemet blive præsenteret for et vindue, hvor du er i stand til at sikre dig, at programmet kommer fra Bankernes EDB Central. Du kan efterfølgende undgå, at denne meddelelse bliver vist ved opstart af programmet - dog uden at der slækkes på sikkerheden. Meddelelsen bliver kun skjult i de tilfælde, hvor browseren er sikker på, at programmet kommer fra Bankernes EDB Central.
Du kan altid kontrollere hvor certifikatet kommer fra. Det er forskelligt, hvordan man gør det i de forskellige browserversioner. Derfor henvises til browserens hjælpefunktion.
  Hemmeligholdelse af data via kryptering
Kryptering betyder at data som normalt kan læses bliver forvansket, så de ikke kan læses og dermed rekonstrueres. Kryptering bruges altid når der skal sendes følsomme data over Internettet. Både når du modtager eller sender data benyttes en sikker ’transportvej’ som er krypteret med en anerkendt krypteringsalgoritme kaldet SSL, som bruger den for tiden stærkeste kryptering med nøgler på 128 bit. Styrken af krypteringen bliver dog i sidste ende afgjort af din browser. Hvis din browser er en ældre version vil krypteringen kun ske med nøgler på kun 40 eller 56 bit. Du kan se den aktuelle krypteringsgrad for din browser under Hjælp – Om programmet.
  Sikkerhed mod ændring af data
For hver transaktion som sendes bliver der beregnet en checksum, der giver en unik værdi for nøjagtigt den mængde data, som skal transmitteres. Den samme beregning bliver foretaget i bankens centrale systemer. Er resultatet det samme er der sikkerhed for, at ingen har ændret data undervejs via Internettet.
  Digital Signatur ved logon og økonomisk forpligtende transaktioner.
Den finansielle sektor har besluttet, at skal man lave økonomisk forpligtende transaktioner (f.eks. betaling af indbetalingskort eller overførsler til andres konti) skal transaktionen forsynes med elektronisk underskrift. Dette er blot endnu en ekstra sikkerhed for, at data ikke bliver opsnappet, læst eller ændret af andre.
Når man anvender elektronisk underskrift kan man efterfølgende bevise, hvem der har indsendt transaktionen og hvad der er skrevet under på.

Når du logger på Systemet første gang og indtaster pinkoden, som du har modtaget fra banken danner systemet en krypteringsnøgle, som typisk lægges på din pc i en underskriftsfil. Det er denne krypteringsnøgle, som benyttes til dannelse af den elektroniske underskrift, og der er kun adgang til krypteringsnøglen ved hjælp af den personlige underskriftskode, som du skal vælge første gang du logger på. Det er vigtigt, at din underskriftskode forbliver i din varetægt og ikke kendes af andre. Dermed sikres, at den digitale signatur kun kan afgives af dig. Skulle nogen forsøge at bryde din underskriftskode, vil den digitale signatur blive spærret efter 3 forgæves forsøg.

Krypteringsnøglen og din hemmelige underskriftskode forbliver på din pc, når der udføres økonomisk forpligtende transaktioner. Det er kun selve den elektroniske underskrift, som bygger på krypteringsnøglen, der sendes over Internettet.

Ønsker du at benytte Systemet fra flere pc'er, skal underskriftsfilen medtages og benyttes fra de ønskede pc'er. Dette gøres ved at kopiere nøglen ud på en diskette (nemmest via menupunktet: Sikkerhed/Brugerfunktioner i funktionen:"Kopier underskriftsfil" eller via "Stifinder" eller "Denne computer" i Windows).

Hvis du ændrer underskriftskoden dannes der samtidig en ny krypteringsnøgle, som lægges på din pc i en ny underskriftsfil. Det betyder at du ikke kan benytte eventuelle kopier af din tidligere underskriftsfil (krypteringsnøgle).
Du skal derfor tage en kopi af din nye underskriftsfil og indlæse filen på de andre pc'ere hvorfra du anvender systemet.
  Yderligere sikkerhed
Ud over ovennævnte er der indbygget en yderligere sikkerhedsmekanisme:
Benytter du ikke Systemet vil du automatisk blive logget af systemet efter 15 minutter, og kommunikationen bliver først genoptaget efter fornyet pålogning. Det betyder, at risikoen for misbrug reduceres, hvis du eksempelvis forlader pc'en uden at afslutte systemet.
  Gode råd om sikkerhed
     
  • Pas på pc'ere, som du ikke kender. Der kan være installeret programmer, der f.eks. opsnapper dine tastetryk og derigennem får adgang til dit brugernummer og underskriftskode.
  • Benyt kun pålidelige Internetprogrammer og Internetudbydere.
  • Følg de retningslinier, som browserfabrikanterne har udarbejdet.
  • Sørg for at din browser er opgraderet til nyeste version og er opdateret med de nyeste sikkerhedsrettelser.
  • Sørg for at den pc'er du benytter er beskyttet med et antivirus program og opdater programmet jævnligt.
  • Underskriftskoden må kun kendes af dig og må ikke skrives ned. Benyt kun underskriftskoden i forbindelse med Systemet.
  • Sørg for at andre ikke ser hvilken underskriftskode du indtaster. Vær sikker på at kommunikationen stammer fra Bankernes EDB Central, før du indtaster brugernummer og underskriftskode.
  • Forlad aldrig pc'en, mens du er logget på Systemet.
  • Hvis du får kendskab eller bare mistanke om at nogen har afluret din underskriftskode, skal du hurtigst muligt spærre din adgang. Det kan du gøre via Systemet i funktionen 'Spærring af bruger'. Du kan også kontakte banken i åbningstiden, og er det uden for åbningstid, kan du ringe til PBS på telefonnummer 44 89 29 29.
  Sikkerhed i trådløse netværk
Trådløst udstyr indeholder gode muligheder for at sikre sig mod uvedkommende adgang.
Problemet er blot at alle sikkerhedsindstillinger er frakoblet i udstyret når man køber det. Det betyder at udstyret er nemt at få til at fungere, men samtidig giver det adgang for alle og enhver.
Følgende sikkerhedsanvisninger anbefales:
  • Brug ikke det netværksnavn (SSID), udstyret er født med.
  • Brug en SSID med så mange tegn som muligt. Brug store og små bogstaver, tal og specialtegn.
  • Undlad at broadcaste SSID.
  • Benyt WPA-sikkerhed, hvis udstyret har den mulighed.
  • Er WPA ikke mulig, så  benyt WEP-kryptering med mindst 128 bits nøgle.  Nøglen skal bestå af tilfældige tal så den ikke er nem at gætte.
  • Benyt MAC-filtrering, dvs en liste over de trådløse netkort der må få adgang.
  • Skift administrator-passwordet på basisstationen.
Læs udstyrets brugsanvisning grundigt for at lære hvordan du skal indstille netop dit udstyr.

Besøg evt. it-borger.dk (IT- og Telestyrelsen) for at læse mere om sikkerhed ved at klikke her.

  Hvilke krav er der til din personlige underskriftskode?
Din underskriftskode er sammen med din underskriftsfil sikkerheden i din webbank. Det er derfor meget vigtigt, at du passer godt på din underskriftsfil og samtidig vælger en kode som du kan huske men som ikke kan gættes af andre personer.
Det er en god ide at vælge en kode som du ikke anvender til andet end webbank og koden ikke opbevares på skrift af sikkerhedsmæssige årsager. Koden du laver skal opfylde følgende krav:
  • Koden skal bestå af minimum 8 tegn og maksimalt 16 tegn
  • Bestå af både tal og bogstaver
  • Brug kun tegnene 0-9 og a-z 
  • Der skelnes ikke imellem store og små bogstaver.
  Generelle retningslinjer for brug af internettet
  • Vær kritisk, når du åbner e-mails. Kender du ikke afsenderen, eller får du en e-mail, du ikke venter, bør du overveje at slette e-mailen uden at åbne den først.
  • Vær specielt varsom med at åbne e-mails med vedhæftede filer. Vær også forsigtig over for e-mails med underlige navne eller e-mails, der står på et andet sprog end dansk.
  • Vær opmærksom på falske virusadvarsler - også kaldet hoax'es. En hoax kan f.eks. være vejledning i, hvordan du sletter en fil, der rent faktisk skal være på din computer samt en opfordring til at advare andre. Følg ikke opfordringen – slet e-mailen.
  • Sæt din browser op, så du i det mindste får en advarsel og kan sige nej før download af fremmede programmer, ActiveX componenter, Java-applets og lignende som ellers startes på din pc og i princippet kan få fuldt herredømme. Sig kun ja til download fra kendte og troværdige sites. Åbn aldrig programmer direkte. Gem dem i stedet på din harddisk, og kontroller dem med dit antivirusprogram, inden du åbner dem.
  • Vær påpasselig med at give personlige oplysninger - både via internettet og e-mail. Send kun fortrolige oplysninger krypteret og kun til nogen, du kender.
  Hvordan opbevarer du din underskriftsfil sikkert?
Første gang du logger dig på systemet og indtaster den pinkode du har modtaget fra banken, bliver der dannet en underskriftsfil på computeren.

Denne fil skal sammen med din personlige underskriftskode bruges hver gang du logger på systemet og når du skal godkende en handling som forpligter dig økonomisk, det kan fx. være oprettelse af betalinger.

Underskriftsfilen kan ligge på harddisken, en diskette, en USB-nøgle eller en cd-rom.

Som standard bliver den oprettet i mappen "Webbank" på dit lokale C-drev på computeren. Hvis du har brug for at bruge systemet fra andre pc'ere kan du kopiere filen ud til en diskette som du kan have med dig.
Det kan du nemt gøre fra menupunktet Sikkerhed/Brugerfunktioner i funktionen "Kopier underskriftsfil".
Du kan også kopiere underskriftsfilen via "Stifinderen" eller "Denne computer".

Bruger du systemet fra en pc med adgang til et netværk, fx. din arbejdspc, anbefaler vi at du lægger din underskriftsfil på computerens lokale drev (fx. C:\Webbank).
  Hvordan sikrer du dig selv mod phishing?
Hvad er ”phishing”?

Begrebet ”phishing” (udtales som ”fishing”) har været omtalt en del i medierne i den seneste tid.
Denne korte vejledning giver dig nogle gode råd om, hvordan du kan beskytte dig mod phishing og andre måder at narre dig til at udlevere fortrolige informationer.

Phishing er startet i USA, hvor det nu er meget udbredt. Det foregår typisk ved, at du modtager en e-mail, hvor du bliver bedt om at gå ind på en bestemt hjemmeside og indtaste dine fortrolige bankinformationer. Hjemmesiden, der henvises til, kan ligne din egen banks eller på anden måde se troværdig ud. I virkeligheden er dette et forsøg på at narre dig til at udlevere fortrolige informationer, som så efterfølgende kan bruges af andre til fx. at få adgang til din webbankkonto.
Phishing kan også ske ved at et virus- eller spywareprogram leder dig ind på en anden side end den du prøver at gå ind på.

Hvordan undgår du at blive offer for phishing?

Det bedste du kan gøre er at sætte dig ind i, hvordan dit pengeinstitut normalt kommunikerer med dig, så du kan se, hvis du er udsat for en falskner.

Al kommunikation om din Webbank vil normalt ske enten inde i selve Webbanken eller på almindeligt papir, som er udleveret eller sendt til dig af dit pengeinstitut eller BEC (Bankernes EDB Central)
Du vil derfor aldrig modtage en e-mail fra dit pengeinstitut eller BEC (Bankernes EDB Central), som beder dig om aktivt at gøre noget bestemt med dine Webbank-informationer.


Hvis du modtager en sådan e-mail, skal du derfor regne med, at det er et forsøg på at narre dig.

Hvis du modtager en mail du ikke har ventet, eller du finder en mail du har modtaget mistænkelig, er det altid en god idé at kontakte afsenderen uden at åbne mailen.

Typiske tegn på phishing:

  • Du bliver bedt om at indtaste dine oplysninger på en anden måde end normalt eller billedet har ændret udseende.
  • Du ser en uordinær besked i forbindelse med pålogning som f.eks.: "I forbindelse med forbedring af sikkerhedssystem, vær så venlig indfør følgende information" eller der står ikke "Siden hentet [dd.mm.åååå tt.mm.ss]" oppe til højre under "Udskriv" og "Hjælp".
  • Der er stavefejl eller fejlagtigt sprogbrug i pålogningsbilledet.
  • Du modtager en mail der beder dig logge på Webbank, fremsende din underskriftsfil eller opgive dine personlige oplysninger.
  • Når du indtaster brugernummeret vises dette som firkanter frem for tal.
Hvis du nogensinde skulle blive den mindste smule i tvivl, bør du altid kontakte dit pengeinstitut eller den tekniske support direkte. De vil hurtigt kunne afklare sagen.

Hvordan renser jeg min PC i forbindelse med phishing/virus?

Vi anbefaler at du har både antivirusprogram og antispywareprogram installeret som begge opdateres jævnligt, hvis du har dette er chancen for at du får virus og spyware/adware på maskinen meget mindre. Hvis du mener at du har fået et virus ind kan du eventuelt benytte et eller flere af nedestående online-værktøjer, til at scanne efter og evt. fjerne infektioner:

F-Secure Online Scanner
Kaspersky Virusscanner

Du kan læse meget mere om virus og spyware på: SpywareFri.dk

Bemærk at vi ikke direkte supporterer eller anbefaler ovenstående produkter og hjemmesider, al brug sker derfor på eget ansvar.
 Erhverv
  
  Konverteringsprogram til filformater
For at downloade skal du klikke her. For information om brug, skal banken kontaktes
  Filformatbeskrivelse af ERH - Bankens Erhvervsformat (BEC)
For at downloade skal du klikke her
 Mac OS X
  
  Efter opdatering af Java til 1.4.2 Update 2, "fryser" Safari, lige inden jeg skal taste min underskriftskode.
Det er fordi vores sikkerhedscertifikat ikke kommer frem automatisk, så det skal importeres manuelt, det kan downloades ved at klikke her

  • Certifikatet (becnyt.cer) bliver nu gemt, i det sted, du har valgt i Safaris indstillinger.
  • Luk Safari browseren helt ned.
  • Dobbeltklik på becnyt.cer.
  • Klik på "OK".

    Hvis der stadig er problemer så prøv følgende:

  • Gå ind i "Programmer".
  • Gå ind i "Hjælpeprogrammer".
  • Gå ind i "Hovednøglering".
  • Dobbeltklik på "Bankernes EDB Central".
  • Og vælg "Always Trust" i vinduet nedenunder.
  • Prøv herefter igen.
  •   Placering af underskriftsfil på OS X
    Standardplaceringen for underskriftsfilen på OS X er i en mappe der hedder webbank i hjemmefolderen, f.eks. Mac HD\brugere\[dit brugernavn]\webbank\xxxxxxx.usf.

    Hvis filen placeres andre steder skal funktionen "Gennemse" i pålogningsbilledet benyttes.
      Jeg kan ikke taste i underskriftskodefeltet
    Fejlen sker typisk efter opdatering til Safari 4 og skyldes umiddelbart en uhensigtsmæssighed imellem Apple Java 5.0 og Safari 4.
    Fejlen løses ved at klikke på "Gennemse" og derefter klikke på "Annuller" i pålogningsbilledet, så vil du får lov til at skrive i feltet.
      Safari går ned ved logpå eller ved oprettelse af betalinger.
    For OS X 10.4 (Tiger): Du kan hente et webkit og installere det. Du skal nu fremover benytte Webbank via dette webkit (Safari fortolker), som er udformet som et Safari-ikon bare med en guldkant.
    Webkittet kan hentes fra denne side. klik på pilen med "Finder"ikonet for at hente webkittet.

    For OS X 10.3.9 (Panther): Du kan hente og installere Firefox version 2.0.0.18, dette er den nyeste version af Firefox der virker på OS X 10.3.9.

      Jeg får beskeden: "Miniprogrammet fra "web[nummer].prod.bec.dk" anmoder om ubegrænset adgang til computeren"
    Dette er Netbankens certifikat der skal tillades.
    Kontroller at der står: "Den digitale signatur fra "Bankernes EDB Central" er bekræftet" i vinduet og vælg "Tillad".
    Ønsker du permanent at tillade certifikatet kan du markere "Tillad adgang til alle miniprogrammer fra "web[nummer].prod.bec.dk" for du klikker "Tillad".
     Windows Vista
      
      ”Din underskriftsfil er ikke tilgængelig. Kontrollér brugernummer og sti til underskriftsfil.” (Windows Vista)
    Du har fået oprettet din underskriftsfil i Windows Vistas beskyttede lager. Dette betyder, at filen rent fysisk ikke ligger på maskinen mere og du skal derfor kontakte banken for at få tilsendt ny pinkode, så du kan danne ny underskriftskode og underskriftsfil.

    Efter du har kontaktet din bank, skal du følge vores guide vedrørende Windows Vista og oprettelse af underskriftsfil på Windows Vista. Når du modtager ny pinkode fra banken, skal du så gå ind og danne ny underskriftskode og underskriftsfil.

    Klik her for at åbne Windows Vista guiden.

      "Underskriftsfil kan ikke oprettes" (Windows Vista)
    Årsag: Windows Vista kører med browseren Internet Explorer 7+ (der som standard kører i beskyttet tilstand). Det betyder af browseren ikke kan oprette, ændre eller læse fysiske filer på harddisken.
    Der benyttes et særligt beskyttet lager (zone) til at oprette og ændre filer i og disse filer er kun tilgængelige fra Internet Explorer.
    Af sikkerhedsmæssige grunde er det derfor ikke umiddelbart muligt i alle tilfælde at oprette og benytte din underskriftsfil via internettet under Windows Vista.

    Du skal derfor tilføje bankens side samt *.bec.dk til "Websteder du har tillid til".

    Du kan med fordel læse vores trin for trin guide som du kan finde her.
      Jeg bruger Windows Vista, hvad skal jeg være opmærksom på?
    Når du skifter til Windows Vista er der nogle få ting du skal være opmærksom på, her finder du nogle nyttige informationer omkring at benytte Webbanken i Windows Vista.

    Vi anbefaler at du benytter en javafortolker fra Sun Microsystems, helst 1.6.0_13 eller nyere, du kan finde den version vi aktuelt anbefaler på denne side i menupunktet opgraderinger under fanebladet 3. FAQ i toppen.

    Vi anbefaler at du benytter den nyeste version af Adobe Reader som kan findes på Adobes hjemmeside klik her

    Der kan være problemer i forbindelse med sikkerhedsindstillingerne på Windows Vista i forhold til Webbanken. Derfor skal du altid følge vores guide, den kan du finde her
      Java logo "fryser" i Internet Explorer (Windows Vista)
    Problemet er, at vores sikkerhedcertifikat ikke bliver korrekt indlæst i Internet Explorer. Gør derfor følgende:

    Hent først denne fil: BECs Sikkerhedscertifikat

    Gem filen på dit "Skrivebord".

    Når filen er gemt, skal du dobbeltklikke på BEC0810.cer ude på dit "Skrivebord"

    Herinde skal du klikke på "Installer certifikat..."
    Klik på "Næste"
    I næste vindue, klikker du igen på "Næste"
    Til sidst klikker du på "Udfør", når du får kvitteringsvinduet frem med teksten:
    "Importen blev udført."
    Klik på "Ok" for at lukke vinduet ned og klik på "Ok" igen for at lukke vinduet "Certifikat" ned.

    Følg herefter denne guide:

    Gå ind i dit "Kontrolpanel".
    Hvis muligt klik på "Klassisk visning", hvorved flere ikoner fremkommer i listen til højre.
    Dobbeltklik på "Java"
    Klik på "Security"
    Klik på "Certificates..."
    Klik på "Import"
    Klik på dit "Skrivebord" i venstre side, af det vindue, der kommer frem.
    Klik på "Certificate Files" (.csr, .p12) og vælg "All Files" i stedet for.
    Find nu filen "BEC0810.cer" ude på dit "Skrivebord" og dobbeltklik på denne.
    I listen "Issued To", skulle "Bankernes EDB Central gerne fremkomme. Hvis det ikke gør, skal du følge vejledningen igen.
    Når Bankernes EDB Central er fremkommet klikker du på "Close" og derefter på "Ok"


    Efter dette, skal du genstarte din maskine og prøve at gå på Webbank igen.